معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا س

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

برگزاری دومین همایش از سلسله همایش های «توسعه عدالت آموزشی»

نامه الکترونیک چاپ PDF

دومین همایش از سلسله همایش های «توسعه عدالت آموزشی» به میزبانی انجمن علمی دانشجویی مدیریت آموزشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)  با مشارکت موسسه  حامیان فردا و موسسه همنوا  امروز دوشنبه 29 آذر 1395 در سالن دکتر تورانی در حال برگزاری می باشد.

سلسله همایش های «توسعه عدالت آموزشی»، می کوشد تا با تشویق هم اندیشی، همگرایی و همکاری در جهت ... 

کاهش فقر آموزشی کودکان، زمینه ساز تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی پایدار را فراهم کند. 

موضوع دومین همایش از سلسله همایش های «توسعه عدالت آموزشی» در سال 95، «توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی در استان های 2 زبانه و مرزی» است. 

حدود 65 % مردودی­ های کلاس اول و دوم دبستان در ایران، در استان­ های محروم 2 زبانه رخ می ­دهد، استان­ هایی که عموما جزو محروم­ ترین استان­ های کشور نیز محسوب می ­شوند. شوک منفی مردود شدن در سال اول دبستان، می­ تواند تا سال­ ها روح و روان این کودکان را تخریب کرده و فقر آموزشی آنها را تشدید کند.

در چنین شرایطی، دومین همایش از سلسله­ همایش­ های پرسش­ محور «توسعه عدالت آموزشی» در سال 95، ماموریت خود را به این صورت تعریف کرده است:

هم ­اندیشی، همگرایی و تقویت همکاری درباره  " با چه نوآوری‌ هایی می‌توانیم پوشش کامل «پیش دبستانی باکیفیت» برای همه کودکان استان­ های ۲زبانه را تا سال ۱۴۰۰ محقق کنیم؟ "

در مراسم افتتاحیه آقای دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خانم دکتر انسیه خزعلی ریاست دانشگاه الزهرا (س) آقای دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، آقای دکتر محمدرضا واعظ مهدوی معاون علمی آموزشی سازمان برنامه و بودجه، آقای دکتر احمد میدری معاون وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی، خانم دکتر رخساره فضلی مدیرکل آموزش پیش دبستانی آموزش و پرورش و آقای دکتر پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع حضور دارند.

آقای میثم هاشم خانی در دومین همایش توسعه عدالت آموزشی با محور «پیش دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار» گفت: باید اقتصاددانان با آموزش و پرورش آشتی کنند تا از محکومیت کودکان فقیر به فقر مادام العمر جلوگیری شود و ۱۱میلیارد نفر/ ساعت از کودکان و نوجوانان ایرانی در هر سال مدیریت شوند. همچنین باید سهم بهینه بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی محاسبه و میزان بهینه تمرکز در سیاست های مدیریتی و بودجه ای تامین شود و جایگاه آموزش و پرورش در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طراحی شود. طبق محاسبات بر اساس داده های خام آمارگیری بودجه سرپرست خانوار به مرکز آمار ایران در سال ۹۴، ۴۴درصد از افراد بی سواد، ۱۶درصد تحصیلات دبیرستانی یا دانشگاهی، ۱۵درصد تحصیلات راهنمایی، ۲۵درصد ابتدایی یا کمتر از آن را دارا بودند.

وی به پیش دبستانی ها اشاره کرد و گفت: حدود ۶۷درصد مردودی های سال اول و دوم دبستان در ۹استان دو زبانه متمرکز است که ۲۲درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. در ۹استان دوزبانه با یک درصد رشد پوشش پیش دبستانی در سال بعد سه دهم درصد از مردودی های سال اول دبستان کم شده است.

وی راه حل ها را هدف گذاری شفاف، پایش شفاف و گزارش های آماری عمومی سالانه و تمرکز بیشتر بر پروژه های تاثیرگذار از طریق ارزیابی اثرگذاری دانست.

وی بیان کرد: در فقیرترین دهک درآمدی هزینه سالانه آموزش کودکان در سال ۹۳، ۴۰۱هزار ریال و در سال ۹۴، ۳۹۲هزار ریال بوده است.

به گفته هاشم خانی، درصد خانوارها با مخارج آموزشی زیر ماهانه هزار تومان برای هر فرزند دانش آموز برای استان بوشهر نزدیک به ۴۹درصد، برای استان کردستان نزدیک به ۵۵درصد و در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۷۰درصد است که منبع آن محاسبات بر اساس داده های خام آمارگیری بودجه خانوار مرکز آمار ایران در سال ۹۴ بوده است.

05. ارديبهشت 1396   /    28. رجب 1438   /    25. آوریل 2017

آخرين بروزرساني در زمان سه شنبه 05 ارديبهشت 1396 ساعت 13:14 انجام شده

farhangi@alzahra.ac.ir | تهران، میدان ونک، خیابان ونک، دانشگاه الزهراس معاونت فرهنگی اجتماعی | کدپستی: 1993893973 |  تلفکس: 88213547 -021

 


بهترین حالت نمایش سایت در مرورگرهای Firefox و Google Chrome می باشد. سئو و طراحی وب سایت استودیو امسپاد