معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا س

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

آشنايي با انجمن‏هاي علمي‏ دانشجويی دانشگاه الزهراء (س):
معرفي انجمن‏هاي علمي ‏‏دانشجوي

انجمن‏هاي علمي دانشجويي دانشگاه الزهراس

پنجره‎ای رو به شکوفایی

مقدمه:

انجمن‏هاي علمي دانشجويي دانشگاه الزهراس در پاييز 1376 با حمايت معاونت دانشجويي‏ـفرهنگي تشكيل و شروع به كارنمودند. درمهر ماه سال 1378 به دليل افزايش تعداد انجمن‏ها ي علمي و گستردگي فعاليت آنان، واحد مستقلي تحت عنوان امور انجمن‏هاي علمي دانشجويي در اداره کل فرهنگي با هدف حمايت و ساماندهي به فعاليت انجمن‏هاي علمي تشكيل گرديد. در حال حاضر دانشجويان علاقمند ازطريق انتخابات و تشكيل مجمع عمومي و با نظارت معاونت فرهنگي‏ـاجتماعي از ميان اعضاء با كسب اكثريت نسبي به عنوان شوراي مديريت انتخاب و بر اساس شرح وظائف مندرج در دستورالعمل اجرايي فعاليت خود را آغاز مينمايد.

انجمن‏هاي علمي دانشجويي به عنوان نهادي علمی امكان فعاليت جمعي دانشجويان علاقمند و داوطلب مشاركت در اين فعاليت‏ها را در زمينه‏هاي گوناگون علمي با همراهی اساتيد فراهم مي‏سازد و به عنوان نهادي كه عهده‏دار پويايي و شكوفايي استعدادها و پديدآورنده و تقويت‏كننده روحيه پويايي علمي و در نهايت توسعه علم كه همان رسالت دانشگاه مي‏باشد عمل می‏نماید و در مسیر دستیابی به اهداف مشخص که مهم‏ترین آن ایجاد روحیه خودباوری و موفقیت اعضا فعال می‏باشد، حرکت می‏نماید. همچنین با هدف ايجاد نشاط علمي و تقويت آن در ميان دانشجويان و حمايت از فعاليت‏هاي جمعي و خود‏جوش پژوهشي و راهنمايي و مشاركت دانشجويان مستعد در جهت بالندگي علمي و فرهنگي تشكيل شده است و قصد آن از انجام این فعالیت‏ها، کمک به دانشجویان جهت ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و نقش آفرینی مؤثر در زمینه تحصیلی در آینده می‏‏باشد. همچنین عرصه فعاليت‏هاي جمعي، تقويت نشاط علمي، پژوهشي و روحيه تعامل است. دانشجويان فعال در انجمن‏هاي علمي‏ـ‏دانشجويي ضمن آشنايي با فراز و فرود، نحوه ارتباط با سازمان‏ها، صنايع، جامعه، ادارات و با تقويت بنيه‏ي علمي خود با سرمايه‏ي مهارتي و تجربه بيشتري وارد ميدان خواهند شد. در حال حاضر 37 انجمن‏هاي علمي‏ـدانشجويي در رشتههاي مختلف تحصيلي تحت نظارت و حمايت معاونت فرهنگی‏ـ‏اجتماعی در محورهاي زير در دانشگاه الزهراس فعاليت مي‏ نمايند:

 

اهم فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه الزهراس

مناظره و نقد علمی         

کرسیهای آزاداندیشی

برگزاری کلاس و کارگاههای تخصصی

مطالعات و پژوهشهای علمی

برگزاری همایشهای علمی                                   

بازدیدهای علمی ـ آموزشی

فعالیتهای کمک آموزشی                          

تهیه بروشورهای علمی

همکاری با نشریههای علمی تخصصی

برگزاری مسابقات علمی                                   

 

سمينارها و جشنواره‏هاي دانشجويي:

يكي از راه‏هاي موفق براي براي ارائه آخرين دستاورد‏هاي علمي داخلي و بين‏المللي و بستر‏سازي براي كارهاي پژوهشي؛ برگزاري سمينار‏ها، كنفرانس‏هاي آموزشي، پژوهشي، همايش‏ها و جشنواره‏هاي مختلف در سطوح مختلف بين‏المللي، كشوري، منطقه اي، بين دانشگاهي و دانشگاهي مي‏باشد.

نمایشگاه‏ هاي تخصصي:

ارائه توانمندي‏هاي انجمن‏هاي ‏علمي‏ـ‏دانشجويي در قالب نمايشگاه در رشته‏هاي مختلف علمي از ديگر فعاليت‏هاي گروهي اعضاء انجمن‏ ها مي‏باشد.

مسابقات علمي:

مسابقات علمي به عنوان يكي از ابزارهاي توانمند براي كاربردي نمودن آموزش‏هاي علمي مي‏تواند بسترساز انجام پژوهش‏هاي نوين باشد. از اين‏رو انجمن‏هاي علمي با پرداختن به اين موضوع ضمن كمك به تحقق كاركردهاي دانشگاه، مي‏توانند زمينه‏ساز رقابت‏هاي علمي سالم در محيط دانشگاه شده و از اين‏رو شور و نشاط علمي در بين دانشجويان ايجاد نمايد. برگزاري مسابقات علمي‏ـ‏تخصصي و امكان شركت دادن اعضاء در آزمون‏ها و مسابقات استاني وكشوري از فعاليت انجمن هاي علمي‏ـ‏دانشجويي در اين بخش است.

 

هدف از تشكيل انجمنهاي علمي، دانشجویی عبارتند از :

1.        ايجاد زمينه مناسب براي تجلي استعدادها و بر انگيختن خلاقيت و شكوفايي علمي دانشجويان و بكارگيري خلاقيت جهت كارآفريني در زمينه رشته تحصيلي خود

2.        تحریک انگیزه و پرورش مهارت‏های دانشجویان

3.        نهادينه ساختن فعاليتهاي فوق برنامه علمي و پژوهشي دانشجويان

4.        افزايش سطح مشاركت و رقابت دانشجويان در فعاليت هاي علمي جمعي و تقويت ارتباط آموزشي و پژوهشي با استادان

5.        شناسايي دانشجويان نخبه و ممتاز و بهره گيري از مشاركت آنان در ارتقاي فضاي علمي دانشگاه

6.        بهره گيري از توان علمي دانشجويان در جهت تقويت پيوندهاي دانشگاه با بخش هاي مختلف اجتماعي و اجرايي و بخش صنعت

7.        ایجاد شرایط مناسب برای درک دانشجویان از بازار کار واقعی

8.        انجام فعالیت‏های پژوهشی جهت ارائه راهکارهای مناسب در رفع تنگناها و محدودیت‏ها

9.        اشاعه‏ی فرهنگ صحیح تعاملات علمی در میان دانشجویان

10.     پرورش روحیه‏ی مسئولیت‏پذیری و مشارکت در فعالیت‏های علمی، فرهنگی و اجتماعی

11.     تقویت روحیه مشارکت و همکاری در فعالیت‏های گروهی

 

توانایی‏های ورود به انجمنهای علمی ، دانشجویی:

-         لازم است داوطلبان ورود به انجمن علمی از موارد زیر برخوردار باشند:

-         علاقه به کارهای آموزشی و فرهنگی

-         فصاحت در گفتار و نفوذ کلام

-         خلاقیت و استعداد رهبری

-         روابط اجتماعی خوب ، سازگاری با دیگران و برخورد مناسب با افراد

-         سعه صدر ، انعطاف پذیری و ثبات عاطفی

 

بخش‏های فعال در انجمنهای علمی ، دانشجویی:

بخش نظارت و ارزیابی:

این بخش به طور مستقیم با سایر بخش‏ها در ارتباط بوده و همواره برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت سایر بخش‏های انجمن تلاش نموده است.

بخش گزینش:

این بخش با انجام مصاحبه به گزینش افراد داوطلب به فعالیت در انجمن علمی پرداخته و از میان آن‏‏ها افراد علاقمند را به انجمن معرفی می‏نماید، همچنین به ارزیابی نحوه‏ی انجام فعالیت سایر اعضا نیز می‏پردازد.

بخش‏ روابط عمومی

یکی از مهم‏ترین بخش‏ها روابط عمومی می‏باشد که به اجرای برنامه‏ها می‏پردازد از جمله فعالیت های انجام شده توسط این بخش می‏توان به برگزاری همایش‏ها، کارگاه‏ها و کلاس‏های آموزشی، جشن‏های معارفه، تقدیر و .... و همچنین برگزاری نشست‏هایی با اساتید محترم گروه با همکاری سایر بخش‏ها اشاره کرد.

بخش پژوهشی

بدون شک هر انجمنی نیازمند زمینه‏ای مناسب برای انجام فعالیت‏های علمی، تحقیقاتی کاربردی می‏باشد تا از این طریق به یکی از اهداف خود که رشد سطح علمی دانشجویان می‏باشد نایل آید. بدین منظور، نیاز به فعالیت بخشی که عهده‏دار انجام این امر خطیر باشد احساس می‏شود. بخش پژوهشی در نظر دارد با برنامه‏ریزی و برگزاری دوره‏های علمی‏ـ‏تخصصی مختلف به این هدف مهم دست یابد و توانمندی‏های اعضا انجمن و سایر دانشجویان در این زمینه را تأمین نماید. برخي از فعاليت‏هاي بخش پژوهش عبارتند از: ايجاد حلقه‏هاي علمي پژوهشي دانشجويي در رشته‏هاي مختلف علمي، سوق دادن انجمن‏هاي علمي‏ـدانشجويي به سمت انجمن‏هاي علمي‏ـپژوهشي براي افزايش اعتبار علمي آن‏ها، ارائه طرح‏هاي پژوهشي از سوي دانشجويان و اجراي طرح پژوهشي پس از ارزيابي و تصويب توسط معاونت فرهنگی، اعلام طرح‏هاي مختلف دانشجويان به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور حمايت‏هاي مالي و فرهنگي، معرفي دانشجويان فعال و برجسته به اساتيد مجرب جهت همكاري در اجراي طرح‏هاي مختلف، شناسايي و معرفي دانشجويان پژوهشگر نمونه در هفته پژوهش و...

بخش آموزشی

یکی دیگر از قسمت‏های فعال در انجمن بخش آموزش می‏باشد و با توجه به اهمیت آموزش، این بخش به نیازسنجی آموزشی در حوزه‏ی تخصصی پرداخته و در این راستا از راهنمایی اساتید نیز بهره‏مند می‏گردد تا بتواند با نگاهی مدون، به برنامه‏ریزی جهت برگزاری دوره‏های مورد نیاز در زمان معین بپردازد تا دانشجویان بتوانند در فضایی مساعد در زمینه‏های گوناگون رشد یافته و از آموخته‏های خود در آینده‏ای نزدیک استفاده نمایند و بتوانند به نحوی شایسته به اشاعه‏ی فرهنگ و دانش بپردازند.برگزاري دوره‏هاي آموزشي مرتبط ،كارگاه‏هاي آموزشي تخصصي و عمومي، تهيه برشور معرفي هر انجمن، تهيه برشورهاي تخصصي در زمينه‏هاي گوناگون و ... از جمله فعایت‏های بخش آموزش می‏باشد.

بخش مالی و ادرای

بخش مالی و ادرای با هدف روان سازی اجرای طرح‏ها توسط سایر بخش‏های انجمن علمی ایجاد و هم اکنون نیز فعالیت می‏کند.

برخی از وظایف اعضای اصلی انجمن علمی ـ دانشجویی:

دبیر: ارتباط و همکاری با بخشها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیتهای سایر بخشها، نظارت بر سایر بخشها و فعالیتها، گزینش افراد فعال و علاقمند در انجمن ارزیابی آنها، محاسبه و برآورد مالی و هزینهها در فعالیتها برای انجمن، در آمدزایی با برگزاری برخی فعالیتها برای انجمن

مسئول پژوهش: انجام فعالیتهای تحقیقاتی، برگزاری دورههای علمی تخصصی، ارائه طرحهای پژوهشی و همکاری با سایر بخشها

مسئول آموزش: برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی ـ علمی، تهیه بروشورهای آموزشی و همکاری با سایر بخشها

مسئول تبلیغات و روابطعمومی: وظیفه اطلاعرسانی، پیگیری برای تهیه تراکت و پوسترهای تبلیغاتی برای برنامههای انجمن ارتباط با اساتید و دانشجویان وسایر دانشگاهها، معارفه، تقدیر و همکاری با سایر بخشها

مسئول مستندسازی، سایت/وبلاگ: تهیه عکس و گزارش برای فعالیتهای انجام شده،مراجعه به سایت معاونت فرهنگی و بررسی اخبار و مطالب ویژه انجمن خود و اعلام نظرات و اصلاحات احتمالی به کارشناس سایت معاونت و راه‎اندازی وبلاگ یا سایت‎ تخصصی و علمی و بروزرسانی آن 

ترکیب اعضای انجمن‏هاي علمی دانشجويي

اعضاء شوراي مديريت انجمنهاي علمي:

1ـ دبیر 

2ـ مسئول مستند سازی ، سایت و وبلاگ

3ـ  مسئول روابط عمومي

4ـ مسئول پژوهش

5ـ مسئول آموزش

تعداد انجمنهاي موجود در دانشگاه الزهراء (س): 51 انجمن علمی، دانشجویی

سال تاسیس انجمن های علمی، دانشجويي موجود در دانشگاه الزهراء (س)

دانشکده ادبیات، زبانها و تاریخ 

·                      انجمن علمي، دانشجويي زبان‏ و‏ادبیات‏ فارسی

سال تاسيس: پاییز 1375 

·                      انجمن علمي، دانشجويي زبان انگليسي

سال تاسيس: پاییز 1376

·                      انجمن علمي، دانشجويي مترجمی‏ فرانسه

سال تاسيس: پاییز 1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي زبان‏ و ‏ادبیات‏ عرب

سال تاسيس: بهار 1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي تاريخ   

سال تاسيس: بهار 1379

·                      ­انجمن علمي، دانشجويي زبان شناسي  

سال تاسيس: پاییز 1383 

·                      ­انجمن علمي، دانشجويي زبان روسی

سال تاسيس: پاییز 1390     

                        

دانشکده الهیات ومعارف اسلامی

·                      انجمن علمي، دانشجويي الهیات(فلسفه‏ و‏حکمت)

سال تاسيس: پاییز  1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي الهیات(ادیان‏ و‏ عرفان)

سال تاسيس: بهار 1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي الهیات(علوم ‏قرآن‏ و‏ حدیث)

سال تاسيس: بهار 1378

·                      انجمن علمي، دانشجوييالهیات(فقه و حقوق)

سال تاسيس: پاییز 1378

·                      انجمن علمي، دانشجوييالهیات(تاریخ‏ و ‏تمدن)

سال تاسيس: بهار 1379

 

 

دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی

·                      انجمن علمي، دانشجويي تربيت بدني 

سال تاسيس: پاییز  1376

 

 

دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی

·                      انجمن علمي، دانشجويي علوم اجتماعي

سال تاسيس: پاییز  1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي علوم  اقتصاد

سال تاسيس: بهار  1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي مطالعات خانواده

سال تاسيس: بهار  1379

·                      انجمن علمي، دانشجويي مديريت بازرگاني

سال تاسيس: بهار  1379

·                      انجمن علمي، دانشجويي حسابداری

سال تاسيس: بهار 1379

 

 

دانشکده علوم زیستی

·                      انجمن علمي، دانشجويي زيست شناسي

سال تاسيس: پاییز  1376 

·                      انجمن علمي، دانشجويي بيوتكنولوژي

سال تاسيس: پاییز  1386

 

دانشکده شیمی، فیزیک

·                      انجمن علمي، دانشجويي فيزيك

سال تاسيس: پاییز1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي شيمي

سال تاسيس: پاییز  1377

 

دانشکده علوم ریاضی

·                      انجمن علمي، دانشجويي رياضي

سال تاسيس: پاییز  1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي علوم کامپیوتر

سال تاسيس: پاییز  1391

·                       انجمن علمي، دانشجويي آمار

سال تاسيس: پاییز  1392

 

 

 

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

·                      انجمن علمي، دانشجويي روان شناسي

سال تاسيس: پاییز 1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي علم اطلاعات و دانش شناسی

سال تاسيس: پاییز 1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي مشاوره 

سال تاسيس: پاییز  1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي مديريت آموزشي

سال تاسيس:بهار 1379

·                      انجمن علمي، دانشجويي روان شناسي تربيتي

سال تاسيس: پاییز  1389

·                      انجمن علمي، دانشجويي برنامه ریزی درسی

سال تاسيس: بهار 1393

·                      انجمن علمي، دانشجويي فلسفه تعلیم و تربیت

سال تاسيس: پاییز  1393

 

 

دانشکده فنی و مهندسی

·                      انجمن علمي، دانشجويي مهندسي صنايع

سال تاسيس: پاییز  1377

·                      انجمن علمي، دانشجويي مهندسی كامپيوتر

سال تاسيس: : پاییز  1378

  ·                      انجمن علمي، دانشجويي مهندسی برق

سال تاسيس: : بهار 1393

 ·                       انجمن علمي، دانشجويي فناوری اطلاعات

سال تاسيس: : بهار 1393

·                        انجمن علمي، دانشجويي مهندسی عمران

سال تاسيس: : بهار 1393

 ·                       انجمن علمي، دانشجويي مهندسی مکانیک

سال تاسيس: : پاییز  1393

 

 

دانشکده هنر

·                       انجمن علمي، دانشجويي نقاشي

سال تاسيس: پاییز  1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي طراحي صنعتي

سال تاسيس: پاییز  1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي صنايع دستي

سال تاسيس 1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي طراحي پارچه

سال تاسيس: بهار  1378

·                      انجمن علمي، دانشجويي گرافيك

سال تاسيس: بهار 1379

·                      انجمن علمي، دانشجويي پژوهش هنر

سال تاسيس: بهار 1391

 

 

بین رشته ای

·                      انجمن علمي، دانشجويي نانو تكنولوژي

سال تاسيس : بهار  1386

·                      انجمن علمي، دانشجويي مخترعين

سال تاسيس: پاییز 1389

·                      انجمن علمي، دانشجويي نجوم

سال تاسيس: پاییز 1391

·                      انجمن علمي، دانشجويي محیط زیست 

سال تاسيس: پاییز 1392

·                      انجمن علمي، دانشجويي هنرهای دیجیتال

سال تاسيس: بهار 1393

آشنایی با تعاریف همایش، کنفرانس و ....

کنگره (Congress)

کلمه کنگره فرانسوي است که وارد فارسي شده در تلفظ بايد گافِ وسط آن ساکن باشد . يعني اجتماع و انجمني از آگاهان ،‌صاحبنظران و دانشمندان براي بحث و گفتگو پيرامون مسايل سياسي ،‌علمي ،‌هنري و نظاير آن . همچنين به مجمعي که از سران دُوَل ، نمايندگان کشورها يا دانشمندان تشکيل مي شود تا در باب مسايل سياسي ،‌اقتصادي و علمي بحث کنند ، کنگره گفته مي شود

 

همایش علمی معتبر:

«همایشی است که با داوری مقالات دریافتی همراه بوده و پس از ارائه هر مقاله ، نقد و بررسی یا پرسش و پاسخ در خصوص آن مقاله توسط حضار انجام می شود. در این نوع همایش صرفا" مقالات علمی ( بنیادی، کاربردی، توسعه ای یا فناوری) ارائه می شود.» 

 

کنفرانس (Conference)

کنفرانس يعني مجلسي که تشکيل ميشود براي آنکه کسي مطالب علمي را براي ديگران بيان کند. معني ديگر آن اجتماع و انجمني از عده معدودي براي بحث در مسايل سياسي ،‌اجتماعي و فني مي باشد.کنفرانس کوچکتر از کنگره است .
ضمنا" به اجتماع گروهي از متخصصان فن براي شور و بحث در باب مسائل فني و يا اجتماع جمعي از سياستمداران ، روساي دولتها ،‌وزيران به منظور حل يک مسائله سياسي داخلي و بين المللي کنفرانس نيز اطلاق مي شود .

 

 سمينار (Seminar)

دسته اي از دانشجويان که تحت نظر يک استاد ، در رشته اي خاص به تحقيق و تتبع بپردازند و سخنراني هائي در آن رشته ترتيب دهند ،‌همچنين به دوره اي از تحصيلات ،‌که توسط چنين دانشجوياني تثبيت شود سمينار گفته مي شود . معني ديگر سمينار ،‌ اطاقي است که دانشجويان در آن گرد هم آيند و به تشريح موضوعي بپردازند .

در کشورمان واژه "همايش" جايگزين سمينار شده است . اما ديده مي شود بسياري از مجامع با اهداف متفاوت از معني، با عنوان "همايش " برگزار مي گردند .

 

بزرگداشت

بزرگ داشتن ، تعظيم کردن ، توقير کردن ،‌تکريم کردن ياد و خاطره شخصيتي که در عرصه هاي علمي ،‌فرهنگي ، هنري و ... شاخص بوده است و اينک در ميان ما نيست . در مراسم بزرگداشت ،‌چندين سخنران در باره آراء و نظرات و آرمانهاي نيک آن شخصيت سخنراني مي نمايند .             

 

سمپوزيوم (Symposium)

 مجمعي که هدفش مباحث فلسفي و علمي باشد و يا مجمعي که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعي واحد ،‌مقالاتي ارائه نموده و يا سخنراني هائئ ايراد نمايند . مانند سمپوزيوم نفت يا سمپوزيوم حکمت و فلسفه و نظاير آن . عنصر اصلي در سمپوزيوم ،‌موضوع واحد آنست .

 

جشنواره (Festival)

جَشن + واره

1- " واره " يعني نوبت، مرتبه  

واره وقتي به آخر اسم ملحق شود معاني مختلفي پيدا مي کند از جمله " نوبت شادي "

2- " جـَشن " يعني مجلس شادماني ، محفل نشاط - ضيافت - سُرور و شادي.

برگزاري مراسمي تحت عنوان " جشنواره " بدين علت است که برگزارکنندگانش مي خواهند اتفاق مبارکي که مثلا" سال پيش در عرصه هاي مختلف علمي ، هنري ، فرهنگي ،‌صنعتي و نظاير آن رخ داده است ، امسال مورد معرفي و تجليل و تمجيد قرار دهند . سخنرانان جشنواره مي توانند در باب موضوع جشنواره ، از دري سخن گويند با اين تفاوت که مطالب بايد به سوي معرفي و تجليل و تمجيد ميل داشته باشد .

 

گردهم آيي

گردهم آيي ،‌اجتماع کردن براي بحث و گفتگو پيرامون موضوعي که اصلا" جنبه علمي تحقيقاتي نداشته باشد . مجمعي است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زواياي مختلف مورد بحث و بررسي قرار دهند. مثل حضور استانداران ، يا مديران کل واحدهاي يک سازمان و يا مسئولان انجمن هاي صنفي و تخصصي و نظاير آن .... در گردهم آيي سخراني و يا مقالات تخصصي ارائه نمي گردد .

 

مجمع

 مجمع‌ در لغت‌ به‌ معنی‌ محل‌ ، جای‌ گرد آمدن‌ ، مجلس‌ و جمعیت‌ است‌ . اما از نظرحقوقی‌ به‌ تجمعاتی‌ اطلاِ می‌ شود که‌ از همه‌ افراد یک‌ جمعیت‌ تشکیل‌ شود و به‌ همین‌دلیل‌ نیز آن‌ را مجمع‌ عمومی‌ می‌ گویند . مجمع‌ عمومی‌ یکی‌ از ارکان‌ مهم‌ سازمانهاست‌ که‌ همه‌ اختیارات‌ را بدست‌ دارد و درحقیقت‌ قوه‌ مقننه‌ و حاکمه‌ هر جمعیتی‌ محسوب‌ می‌ شود . مانند مجمع‌ عمومی‌ سازمان‌ملل‌ متحد که‌ رکن‌ اصلی‌ و مرکزی‌ این‌ سازمان‌ بین‌ المللی‌ است‌ . در مجامع‌ عمومی‌ تمام‌شرکت‌ کنندگان‌ به‌ مهمترین‌ مسایل‌ سازمان‌ ، خواه‌ سیاسی‌ ، خواه‌ اقتصادی‌ ، رسیدگی‌ می‌‎کنند و تصمیمات‌ لازم‌ را می‌ گیرند .

 

مناظره

 مناظره‌ در لغت‌ به‌ معنی‌ مجادله‌ و نزاع‌ با همدیگر و بحث‌ و گفتگو با یکدیگر و تفکر درحقیقت‌ و ماهیت‌ چیزی‌ و در اصطلاح‌ سخنوری‌ تجمعی‌ است‌ که‌ در آن‌ طبق‌ قواعدمعینی‌ به‌ اثبات‌ یا نفی‌ مسئله‌ ای‌ می‌ پردازند و با بهره‌ گیری‌ از استدلال‌ نظر خود را ثابت‌می‌ کنند . این‌ گونه‌ بحث‌ از دیر باز در ایران‌ و کشورهای‌ دیگر جهان‌ معمول‌ بوده‌ و به‌ عنوان‌ یک‌وسیله‌ مطمئن‌ برای‌ پرورش‌ فکر و قدرت‌ بیان‌ و تقویت‌ نیروی‌ اراده‌ بکار گرفته‌ شده‌ است‌مناظره‌ بهترین‌ وسیله‌ برای‌ تمرین‌ و ممارست‌ در فن‌ سخنوری‌ است‌ در مناظره‌ باید چندمسئله‌ مورد توجه‌ قرار گیرد که‌ یکی‌ ازآنها موضوع‌ مناظره‌ است. برای‌ ترتیب‌ دادن‌جلسه‌ مناظره‌ نخست‌ باید موضوع‌ آن‌ تعیین‌ و قبلاً به‌ شرکت‌ کنندگان‌ ابلاغ‌ شود . یکی‌ ازشرایط‌ تعیین‌ موضوع‌ آنست‌ که‌ قضیه‌ یا موضوع‌ به‌ صورت‌ مثبت‌ مطرح‌ گردد و برای‌اثبات‌ یا رد آن‌ دلایلی‌ اقامه‌ شود دیگر آنکه‌ موضوع‌ باید مربوط‌ به‌ مسایل‌ روز باشد تامناظره‌ کنندگان‌ و شنوندگان‌ با میل‌ و علاقه‌ در آن‌ شرکت‌ کنند . در هر مناظره‌ معمولاًچهار یا شش‌ نفر شرکت‌ می‌ کنند که‌ دو یا سه‌ تن‌ آنان‌ برای‌ اثبات‌ قضیه‌ و دو یا سه‌ تن‌دیگر برای‌ نفی‌ آن‌ می‌ کوشند و برای‌ به‌ کرسی‌ نشاندن‌ نظر خود اقامه‌ دلیل‌ می‌ کنند . در مناظره‌ رئیس‌ نقش‌ مهمی‌ بر عهده‌ دارد باید از هر حیث‌ مواظب‌ اوضاع‌ و احوال‌ جلسه‌باشد یکی‌ از وظایف‌ مهم‌ او رعایت‌ وقت‌ تعیین‌ شده‌ برای‌ هر یک‌ از شرکت‌ کنندگان‌است‌ . گردانندگان‌ مناظره‌ باید مراقب‌ باشند که‌ جلسه‌ از مسیر اصلی‌ خود خارج‌ نشود ودر مواقع‌ لزوم‌ با تذکرات‌ و حتی‌ در صورت‌ اقتضاء با اعتراض‌ جلو هر گونه‌ بی‌ نظمی‌ رابگیرد و در همه‌ حال‌ مجلس‌ را با حسن‌ جریان‌ به‌ پایان‌ برساند . امروزه‌ گردانندگان‌ رادیو و تلویزیون‌ برای‌ نامزدهای‌ انتخاباتی‌ یا موافقان‌ و مخالفان‌ یک‌مسئله‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ و اجتماعی‌ جلسات‌ مناظره‌ ترتیب‌ می‌ دهند و با طرح‌ سئوالات‌استادانه‌ و حساب‌ شده‌ آنان‌ را وا می‌ دارند که‌ عقاید خود را بیان‌ کنند و به‌ رد نظرات‌مخالفان‌ خود بپردازند تا مسئله‌ به‌ خوبی‌ برای‌ همگان‌روشن‌ شود . مجالسی‌ که‌ اکنون‌ زیر عنوان‌ گفت‌ و شنود تشکیل‌ می‌ شود و ضمن‌ آن‌ مسئولان‌ امر به‌پرسشهای‌ مردم‌ یا استادان‌ به‌ سئوالات‌ دانشجویان‌ خود پاسخ‌ می‌ دهند از همین‌ نوع‌است‌ و می‌ توان‌ همه‌ آنها را از متفرعات‌ «مناظره‌ » به‌ سبک‌ کلاسی‌ دانست‌ .  

 

کرسی نقد و نظریه پردازی:

نشستی است که برای ارزیابی یک نظریه، نوآوری، نقد و مناظره در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی زیر نظر هیأت حمایت از کرسی‎های نظریه‎پردازی، نقد و مناظره و بر اساس ضوابط و مقررات آن هیأت در مراکز علمی برگزار می‎گردد.

 

میزگرد

  تجمع‌ دیگر به‌ نام‌ میز گرد وجود دارد که‌ نوعی‌ مباحثه‌ محسوب‌ می‌ شود بدین‌ معنی‌ که‌عده‌ ای‌ در یک‌ محیط‌ دوستانه‌ دور میز گردی‌ جمع‌ می‌ شوند و در باره‌ موضوعی‌ به‌گفتگو می‌ پردازند به‌ این‌ مجمع‌ از آن‌ جهت‌ میز گرد گفته‌ اند که‌ سخنگویان‌ از هر جهت‌در شرایط‌ مساوی‌ قرار دارند و می‌ توانند با رعایت‌ مقررات‌ میز گرد نظر خود را اظهار کنند .  یکی‌ از مقررات‌ میز گرد آن‌ است‌ که‌ شرکت‌ کنندگان‌ با اجازه‌ رئیس‌ صحبت‌ کنند وگفتگو منحصراً در باره‌ موضوعی‌ باشد که‌ قبلاً تعیین‌ گریده‌ است‌ . با اینکه‌ میز گرد درمباحث‌ علمی‌ و تحقیقی‌ اهمیت‌ سابق‌ خود را از دست‌ داده‌ و جای‌ آن‌ را انواع‌ دیگرتجمعات‌ گرفته‌ است‌ هنوز در امور سیاسی‌ و مطبوعات‌ دارای‌ اعتبار خاصی‌ است‌ .

 

دو نکته بسيار مهم

1- گذاردن کلمه " اولين‌" و يا " نخستين " در کنار کنفرانس ، کنگره ، جشنواره ، گردهم آيي ، همايش و .... اساسا" صحيح نمي باشد . چناچه برگزاري آن در موعد ديگري با همان اهداف و موضوع تکرار شد ،‌در آن صورت کلمه شمارش " دومين " ،‌"سومين" و غيره را مي توان در جلوي تيتر مراسم اضافه نمود .

2- معمول شده است برگزارکنندگان اينگونه مجامع در پايان مراسم ، قطعنامه و يا بيانيه اي را منتشر مي نمايند . قطعنامه و يا بيانيه اصولا" محصول و يا عصاره مطالبي است که در اثر اين اجتماع و مشورت و گفتگوها بدست آمده است . اما بين اين دو فرق است " قطعنامه" ناظر بر اجرا و مستلزم پيگيري هاي مفاد آنست که بعضا" واجد الزامات حقوقي و يا قانوني هم مي باشد اما " بيانيه " سفارش نامه است ،‌توصيه است و فاقد هرگونه الزامات . اگر در پايان مراسم ، از واژه قطعنامه استفاده شده ، بايد در مجامع آتي نتايج اجراي قطعنامه مجمع قبلي گفته شود ، در غير اينصورت بهتر است از واژه " بيانيه " استفاده گردد .

 

 

 

      

07. فروردين 1396   /    28. جمادي‌الثاني 1438   /    27. مارس 2017

آخرين بروزرساني در زمان چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 14:41 انجام شده

farhangi@alzahra.ac.ir | تهران، میدان ونک، خیابان ونک، دانشگاه الزهراس معاونت فرهنگی اجتماعی | کدپستی: 1993893973 |  تلفکس: 88213547 -021

 


بهترین حالت نمایش سایت در مرورگرهای Firefox و Google Chrome می باشد. سئو و طراحی وب سایت استودیو امسپاد