به گزارش خانم مطهره صفری گرمارودی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س):
انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری مجموعه دیجیکالا در زمان شیوع ویروس کرونا و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی "بازدید حضوری از دیجیکالا" را با هدف تعامل بین دانشگاه و صنعت برقرار باشد و کسب تجربه و آشنایی دانشجویان با محیط کاری این مجموعه در روز دوشنبه 19 آبان 1399 از ساعت 9 الی 15 با شرکت تعداد محدودی از دانشجویان این رشته برگزار نمود.
دانشگاهها محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت بهکار گیرد، موجب رشد و توسعه اقتصادی خواهدشد. امروزه لزوم ایجاد چنین ارتباط و تعاملی بین این دو نهاد، بیش از هر زمان دیگری آشکار شدهاست. اگر این ارتباط به شکل مناسب برقرار شود میتواند تأثیر بنیادی برجای بگذارد. تجربه کشورهای توسعهیافته و صنعتی به ما نشان میدهد که بدون وجود این همکاری، رشد و توسعه اقصادی کشورها غیرممکن و بسیار دشوار است.
دیجیکالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است که 26 میلیون بازدید ماهانه و 2 میلیون تنوع محصول دارد. 8 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده و 61 هزار کسبوکار ایرانی در آن فعالیت میکنند. فروشگاههای اینترنتی موفق 2 مزیت رقابتی سرعت لجستیک و قیمتگذاری دارند. این دو اهرم برای موفق شدن یک فروشگاه اینترنتی مهم است. تأسیس دیجیکالا به واسطه یک نیاز و تجربه شخصی و با رویای خلق مشتری محورترین کسبوکار شکل گرفت. زمانی که دیجیکالا شروع به فعالیت کرد، آمازون غرب جهان و علیبابا شرق جهان را تحت سلطه بازاری خود داشتند. در بیزینس مدل اولیه، تارگتِ دیجیکالا، ایران و کشورهای اطراف آن است.
خدمات دیجیکالا فقط مربوط به وبسایت دیجیکالا محدود نمیشود از خدمات دیگر آن میتوان به کارخانه نوآوری، دیجی پی، فیدیبو، بازرگانی، لجستیک و محتوای دیجیکالا اشاره کرد. در دیجیکالا میتوان به عنوان یک متخصص خرید کرد و اطلاعات کالا را به عنوان متخصص داشت.
بخش اول بازدید، انبارِ مرکز پردازش بود؛ در این قسمت بعد از اینکه کالاها از بخش inbound تحویل گرفته میشوند به اینجا میآیند و براساس سیستم انبارش پراکنده در قفسهها قرار میگیرند. در این نوع سیستم پردازش سرعت بالا رفته و خطای انسانی کم میشود. در این نوع سیستم کالاها بر اساس یک قالب مشخص و با توجه به تقاضا و محدودیتهای اعمال شده در قفسهها قرار میگیرد. کالاهایی با تقاضای بیشتر در قفسههای وسط، کالاهایی با تقاضای کمتر در قفسههای بالا و کالاهایی که امکان نشتی دارند در قفسههای پایین هستند. هر کالا 2 بارکد SKU و unique ، و هر اپراتور یک هندپل دارد. در زمان جایگذاری کالاها، در هندپلِ هر اپراتور نمایش دادهمیشود که کالایی با چنین بارکدهایی در قفسه x قرار گیرد. و در هنگام برداشتن کالا، از طرف سیستم پردازش مرکزی به نزدیکترین اپراتور دستور دادهمیشود که در قفسه xکالایی با چنین بارکدهایی قرار دارد. اپراتور بعد از برداشتن کالا بارکدهای SKU و unique را با هندپل اسکن میکند و آن را در سبدی قرار میدهد تا به بخش outbound فرستادهشود. در این بخش میانگین سرعت 135 کالا در هر ساعت به ازای هر اپراتور است.
بخش بعدی inbound بود. در اینجا بعد از وارد شدن کالا بارکدهای آن چک میشود تا به جای درست منتقل شدهباشند و بعد از پک اولیه کالاها به قفسهها منتقل میشوند برای بررسی دقیقتر، در این بخش دستگاهی وجود دارد که به وسیله آن میتوان ابعاد، وزن، چگالی و مشخصههای دیگر کالا را اندازه گرفت و اطمینان حاصل کرد آیا کالای درستی فرستادهشده یا خیر؟
بخش بعدی بازدید از واحد تولید محتوا بود. که آقای موسوی سرپرست تیم محتوای ویژه ما را همراهی کردند. از زمان شکلگیری ایده دیجیکالا توجه به تولید محتوای درست وجود داشت تا اطلاعات مناسب به مشتری برسد که در خرید کالا کمک کند. محتواهای تولید شده در قالب تصویر و متن است که هر کدام ویژگیهای مخصوص به خود را دارند. 90 درصد اطلاعات درج شده در صفحه محصول توسط فروشندهها انجام میشود و یک تیم وظیفه بررسی و تقویت آنها را دارد. این تیم به فروشندهها توانایی ایجاد صفحه محصول توسط خود قروشندگان را میدهد. همچنین عکاسی از محصولات در 7 استودیو است. به طور مثال در استودیو عکاسی فشن، با تکنولوژی عکاسی گاؤس انجام میشود. این نوع عکاسی فقط در تعداد انگشتشماری از کشورها وجود دارد. (در عکاسی گاؤس از پشت و جلوی لباس همزمان عکس گرفته و ادیت میشود.) در استودیو صدا، محتوای صوتی مانند پادکست و نقدوبررسیهای صوتی تولید و در تیم استودیو خلاق، تولید محتوای ویدیویی و مونشنگرافی و...تولید میشود. در تیم ادیت محتوای ارائه شده از سمت استودیوهای عکاسی ویرایش و برای آپلود آماده میشود. یک تیم هم بازخورد کامنتها را بررسی میکند. تامین استراتژی هم در این واحد به وجود میآید که نمایش کالا چگونه باشد. در واقع درخرید دیجیتال، ما اطلاعات و دیتا یک محصول را خریداری میکنیم و بر اساس اطلاعات خریداری شده کالا و محصول به دست ما میرسد. پس تولید محتوا و اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است.
ایستگاه بعدی بازدید، outbound بود. این ایستگاه شامل سه بخش1) لودینگ 2) پکینگ 3) لجستیک میشود. در قسمت لودینگ کالا براساس سفارش مشتری جدا میشود. به این صورت که هر اپراتور کالاهایی که در یک سبد وجود دارد را اسکن میکند و متوجه میشود که این کالا سفارش چندم آقا یا خانم فلانی است و آن را در سبد تعریف شده برای هر مشتری قرار میدهد. اگر سبد خریدار در کنار اپراتور دیگری قرار داشت کالا از دوباره روی کامپایلیر قرار میگیرد تا به اپراتور بعدی برسد و اسکن شود و در سبد سفارشدهندۀ خود قرار گیرد. و این چرخش ادامه پیدا میکند تا تمام سفارشهای یک فرد در داخل سبد تعریف شده به نام همان فرد قرار گیرد. در بخش پکینگ کالاها بر اساس نام مشتری جداشدهاند و با توجه به تعداد و ابعاد آنها از بین 8 سایز جعبه، یک اندازه برای بستهبندی به اپراتور پیشنهاد میشود. بعد از بستهبندی برچسب اطلاعات مشتری روی آن چسبانده میشود. در بخش لجستیک یک دوربین بارکد روی جعبه کالا را خوانده و براساس نوع لجستیک، آنها را از هم تفکیک میکند. بعد از آن کالاها براساس شهرها در دستهای جدا از هم قرار میگیرند تا ناوگان حملونقل مربوط به آن شهر این سفارشها را به شهر مقصد برساند.
