انجمن مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) "مصاحبه ای با دکتر محمد امینی با موضوع تجارت الکترونیک" را در روز دوشنبه 30 تیرماه 1399 در فضای مجازی منتشر کرد.
این مصاحبه در کانال های انجمن به اشتراک گذاشته شده است.
تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دههی 1960 و از طریق یک مبادلهی الکترونیکی دادهها (EDI) بر روی شبکههای ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دههی 1990 و اوایل دههی 2000، رشد کرد. برای نمونه، وبسایت آمازون، کار خود را در سال 1995 و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسبوکار حملونقلِ کتاب شروع کرد. یا وبسایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرفکنندگان را فراهم میکند، در سال 1995 مزایدههای آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال 1997 و با استقبال شدید از عروسکهای Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل میشود.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. با محبوبتر شدن دستگاههای تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایتهایی مانند فیسبوک و پینترست (Pinterest)، شبکههای اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شدهاند. برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال 2014، در فروشهای انجام شده بر روی پلتفرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify ، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکههای اجتماعی بوده است، در 85 درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیسبوک به این پلتفرم هدایت شدهاند.
بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. بر اساس Statista، تا سال 2013، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به 1.2 تریلیون (1000 میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به 38 میلیارد دلار رسید. بیش از 40 درصد از کاربران اینترنت (در مجموع 1 میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کردهاند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.
از آنجایی که تجارت الکترونیک از گرایش های محبوب در ارشد و همچنین حوزه ای محبوب در IT است جهت آشنایی دانشجویان با این حوزه مصاحبه ای انجام داده تا در جهت افزایش آگاهی دانشجویان سهمی کوچک داشته باشیم